Cyberangrep er et problem som øker i takt med fremgangen til teknologien. Vi snakker ofte om at kunstig intelligens, Big Data, roboter, og andre teknologiske fremskritt utelukkende er positive. Der det unektelig ligger mye sannhet i at fremgangen er positiv, så overser vi veldig ofte fallgruvene ved for rask fremgang – sikkerheten kan simpelthen ikke holde følge. Når vi da skal drive en nettbutikk, og fler og fler attpåtil lager sine egne nettsider, så øker faren for cyberangrep stort.

 

Men hvordan beskytter en seg egentlig mot slike angrep i dagens fremadstormende marked? For å bedre identifisere løsninger er det viktig å se på hvor angrepene kommer fra. En ting er å investere i antivirusprogrammer på selve siden og øke sikkerheten ved for eksempel betalingsløsninger. Dersom kundene derimot ikke benytter seg av antivirusprogrammer internt, så hjelper dette fint lite. Derfor ligger ofte ikke ansvaret i dine egne hender, men heller hos kunden. Hvordan kan du da hjelpe dem?

 

Link til gode løsninger for antivirus

Det beste, og mest ansvarlige steget du kan ta, er å informere og utdanne dine kunder om hvorfor sikkerhet er viktig. Her kan du for eksempel da linke til tilbydere av antivirusprogrammer, slik at dine kunder har enkel tilgang til nedlastninger før de velger å kjøpe hos deg. Samtidig kan du faktisk også nyte godt av dette samarbeidet med en leverandør av antivirusprogrammer. Da du tross alt sender dem kunder, så kan du for eksempel spørre om en link tilbake til din side fra deres egen side.

 

Husk derimot at når du oppdaterer sidene, så kan linkene utløpe. Benytt deg av RecoverInboundLinks.com for å identifisere hvilke linker som må oppdateres. Den samme prosessen kan anbefales til de leverandørene du selv linker til. Slik vil kundene alltid finne det antivirusprogrammet du faktisk anbefaler. Det viktigste er å informere kundene, slik at de stiller sikret. For selv om det ofte kan være deres feil når cyberangrepet skjer, så vil de for alltid tenke at angrepet skjedde hos deg, og at det dermed var din feil at de ble utsatt.

 

Antivirus blir viktigere i fremtiden

Mange velger kanskje å legge antivirus til siden fordi de tenker at de enten ikke har verdifull nok informasjon til at cyberkriminelle skal bry seg, eller at sjansene rett og slett er for små for angrep. Førstnevnte er en naiv antakelse, da et cyberangrep kan utføres på sekunder. Selv med bare noen tusenlapper å hente inn, så er dette unektelig gunstig for cyberkriminelle. På den andre siden er det også naivt å tro at angrepet ikke vil treffe deg, da det kan skje hvem som helst når som helst dersom en ikke er rustet for det.

 

Derfor er det viktig for driftere av nettbutikker å oppfordre sine kunder til å bruke disse programmene. Om programmene ikke benyttes, og kundene blir rammet av angrep, så kan i verste fall nettbutikken sitte igjen med den virtuelle skylden, da til tross for at det var kundens feil. Anbefal derfor dine kunder til antivirusprogram tjenester, og kanskje får du til og med en link eller to tilbake!